Topic
Home / Berita / Internasional / Asia / Rendah Hati dan Jujur, Rakyat Malaysia di Kelantan Kehilangan Sosok TGNA

Rendah Hati dan Jujur, Rakyat Malaysia di Kelantan Kehilangan Sosok TGNA

Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat (blogspot.com)
Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat (blogspot.com)

dakwatuna.com – Malaysia. Kepergian tokoh politik dan agamawan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (dikenal juga Tuan Guru Nik Aziz atau TGNA) pada Kamis malam Jumat kemarin (12/2/2015) sangat dirasakan oleh rakyat Malaysia di negara bagian Kelantan.

Sebagaimana diberitakan media Malaysia Kini (14/2/2015), rata-rata penduduk menyebutkan kepribadian mantan Menteri Besar Kelantan selama 23 tahun itu yang rendah hati menjadi sesuatu yang senantiasa dikenang rakyat Malaysia.

Bagi Khadijah Che Lan, 61, yang berdukacita dengan kematian Nik Aziz, kepergian Mursyid ‘Am PAS itu tidak hanya dirasakan oleh dirinya tetapi seluruh rakyat Kelantan.

“Saya berduka cita dengan kepergian Nik Aziz. Memang saya sedih. Semua sayang beliau. Karena sudah ajal beliau, kita hanya bisa menerima,” ungkapnya.

“Saya menangis ketika mendengar berita itu. Beliau tokoh agama yang tinggi. Beliau orang baik. Susah mencari sosok seperti itu. Rakyat Kelantan mencintai beliau,” katanya dengan wajah berduka.

Seorang sopir taksi, Mat Zamri Mat Zin (58) juga menyebutkan Tuan Guru Nik Aziz adalah Menteri Besar yang paling jujur, sehingga beliau sukar untuk dicari ganti.

“Memang kita berasa sedih. Menteri besar kita, menteri besar yang paling jujur sekali. Takde siapa sama dengan dia,” katanya dengan dialek Melayu Malaysia yang kental.

Bagi Ching Koh Fong (57) yang keturunan Cina, sebagai rakyat, dia sedih karena TGNA banyak membantu masyarakat yang dalam kesusahan. Sifat Nik Aziz yang suka membantu orang membuatnya ikut bersedih dengan kematian tokoh tersebut.

“Dia tolong orang banyak. Tok guru ni dia tolong kita banyak. Saya sebagai rakyat Kelantan memang amat sedih kerana kehilangan satu tokoh ikon yang selalu tolong orang. Dulu kalau ada apa-apa terus cari Tok Guru, selesai masalah,” katanya.

Seorang calon guru, Mohd Hazwan Che Mood (24) berkata Nik Aziz banyak menabur jasa dan memberi ilmu agama kepada rakyat sepanjang menjabat Menteri Besar Kelantan.

Dengan sifat yang senantiasa rendah hati dan zuhud, menurut Hazwan, membuat rakyat Kelantan percaya dengan kepimpinan beliau.

“Bila sebut tok guru saya ingat sifat tawaduknya, betapa sifat rendah hati dan zuhud dia terutama dalam mengguna hak rakyat. Itu yg buat kami yakin dengan kepimpinan dia,” katanya.

Bagi pelajar Farahanis Ilyas (22), perkara yang akan sentiasa diingati olehnya tentang Nik Aziz ialah sifat rendah hati dan jasanya sebagai pemimpin yang mendorong kaum wanita di Kelantan untuk menutup aurat.

“Terasa sangat kehilangan. Apa yang saya suka dia ialah sifat dia yang zuhud dan rendah hati. Semasa Nik Aziz ada, perempuan dari dulu yang tidak bertudung sekarang kebanyakannya sudah bertudung. Itu antara jasa dia,” katanya.

Bagi Ilyas (61), jasa Tuan Guru Nik Aziz yang sentiasa mendorong menghapuskan maksiat di Kelantan adalah jasa yang senantiasa akan dikenang.

“Beliau idola rakyat Kelantan dan rakyat sayangkan beliau dengan kepribadiannya. Jasa beliau banyak. Perbankan Islam, perempuan disuruh menutup aurat. Mengapuskan judi, arak. Susah nak cari ganti beliau,” katanya. (malaysiakini/rem/dakwatuna)

Redaktur: Rio Erismen

Beri Nilai:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Tentang

Alumnus Universitas Al-Azhar Cairo dan Institut Riset dan Studi Arab Cairo.

Lihat Juga

Umat Islam Malaysia Berkabung Kehilangan Mursyid ‘Am PAS

Figure
Organization